Obchodní síť společnosti ZFP
Vedení – Michal Vítámvás

Ekonomika a elektromobilita

24. 10. 2023

Jak elektroauto mění můj pohled na peníze a ekologii

Ať chceme či nechceme, auta jsou nyní součástí našich životů.  A ne, dnes nebudu psát o tom, jak si pojistit auto. Dnes bych rád napsal svůj úhel pohledu o mém ekonomickém názoru na elektromobilitu a zda se vyplatí či ne. A ne, nejsem expert na auta a ani nadšenec elektromobility.  Co ale jsem, tak šťastlivec na kterého u jedné soutěže se usmálo štěstí a vyhrát zapůjčení elektro vozu Tesla na celý víkend. Do dne zapůjčení jsem měl názor na elektro auta: Hmm hezké, futuristické, ale je to vysavač.  Co já bych dělal s elektro autem, nemám čas stále někde dobíjet. Co v zimě natož v létě, to mě klimatizace bude pořád vybíjet. No a ekologie? Nevím, nevím, spíše asi ne. 

 

Nyní po zapůjčení to ovšem vzalo celé jiný obrat a dnes mám názor, že elektro auto ANO, ale asi možná z jiných důvodů než si nyní myslíte. 

 

To, co mě dostalo, je totiž ekonomičnost a to jaký užitný efekt to dává majiteli vozu. A to nekoukám na ekologii a tyto věci, ale jen pragmaticky užitek. Ono o ekologii se dá asi hodně diskutovat. Jo, jezdíte pak bez emisí, ale co těžba lithia, likvidace baterií a samotná výroba, že? Proto tuto ekologickou stránku nehodnotím.  Moje víkendové jízdy obsáhli bez pár km asi 800 km. 2x nabíjení do 100% baterie, blbnutí s rychlými rozjezdy, tak jak to umí jen elektro auta a prostě neekonomické používání abych si přeci dokázal, že elektro auto je ještě jen něco co není praktické, když jezdíte 30-50 tis. km ročně. 

 

První, a za mě největší argument je: Téměř bezúdržbovost. Výrobce, jako je třeba Tesla či co jsem studoval NIO, uvádí, že dokud vám to neřekne vůz, že je potřeba servis a nebo se něco nerozbilo, tak do servisu nejezděte. Jasně, není motor, nemusím měnit olej, rozvody, atd… Kabinový či pylový filtr je snad jediné. A co brzdové destičky? No, díky rekuperaci najedete klidně 200.000 km aniž byste je museli měnit. To je za mě WAU. A tak tedy, dolévám vodu do ostřikovačů a maximálně měním pylový filtr. No a jasně občas výměna pneu. 

 

Další, a to druhý v pořadí, vidím důvod proč, že nemusím tankovat. Za cca 20-30 minut máte 80% baterie a pokud máte doma tzv. motorák, tak dobijete vůz na 100% za pár hodin a za pár korun. Například u Tesli Y, 500 koní s dojezdem cca 490 km co jsem měl zapůjčeno, tak dobíjení přes Tesla dobíjecí stanice vás na dojezd cca 490 km vyjde kolem 700,- Kč, doma tak dle cen, co máte v mém případě, do 400,- Kč není problém se dostat. Pokud, ale máte FVE, tak jedete ZDARMA! a dojezd do 500 km je úplně dostačující, protože více km, kdo z vás opravdu jezdí tahem a když jedete třeba na dovolenou, tak stejně si zastavíte na kávu a odpočinek. 

 

Za tyto dva důvodu ušetříte nemalé peníze. Jen když vezmu za sebe. Pohonné hmoty, to je úspora kolem cca 8.000,-/m, servis 1x ročně dalších cca 7.000,- a tak za rok je ušetřeno kolem cca 103.000,- Kč. 

 

Jako další důvody se dají najít, že neplatíte za dálniční známku a to je dalších 1.500,-/r ušetřených, na modrých zónách nemusíte platit či například v Rakousku v emisních zónách nemusíte jet jen 100 km/h, ale klasických 130 km/h. A když to navíc zkombinujete s tím, že třeba Tesla dává 8 let záruku, je to pecka. 

 

A tak závěrem. Ano, dává mi smysl mít elektroauto, při apokalypse stejně asi neseženete naftu či benzín a solární panely budou asi dostupnější = pokus o humor.  Ale vážně, ušetříte hodně peněz, nervů a servisů

 

 + nemáte emise. Vím, že jiní budou jiného názoru, ale toto je můj a třeba za nějaký rok mě uvidíte jezdit právě v elektroautě.

Autor článku: Michal Vítámvás|zobrazit profil a kontakt